Werken in de zorg-IT, wat houdt dat precies in? Lisa is software consultant en houdt zich samen met haar collega's bezig met elektronisch patiëntendossier (EPD) 'HiX'. Dat is het medisch dossier van ChipSoft waarmee zorginstellingen de volledige zorgregistratie rond de patiënt afhandelen. Ze vertelt zelf waarom ze zo gepassioneerd is door de zorg-IT.

Ontdek onze vacatures

Fascinatie voor de zorg

"Ik was altijd al geïnteresseerd in de medische wereld. Toen ik koos voor Biomedische wetenschappen, had ik nog geen idee wat ik na mijn studie zou gaan doen. Mijn eerste job als analist in een labo bleek niet te zijn wat ik zocht. Intussen bleef mijn fascinatie voor de zorg en de digitalisering van de sector altijd sluimeren, dus is het niet zo vreemd dat ik bij ChipSoft terechtkwam. Een paar jaar later heb ik nog steeds geen spijt gehad van mijn overstap.

Met een ziekenhuisbreed pakket ondersteunt en verbindt ChipSoft alle zorgverleners. Het elektronisch patiëntendossier zorgt ervoor dat elke behandelaar op de hoogte is van de actuele patiëntgegevens en eenvoudig nieuwe bevindingen vastlegt. Als Software Consultant zorg ik er elke dag mee voor dat ons EPD aansluit op de werkprocessen in de zorg. Ik bied support aan onze klant-ziekenhuizen door onder meer de issues waar ze tegenaan lopen, op te lossen.


Werken in de zorg-IT brengt voldoende uitdaging

De sector evolueert natuurlijk supersnel, waardoor je nooit stopt met bijleren. Op IT-vlak heb ik hier dan ook heel veel opgepikt. Voor het medische aspect was het handig om al een basis te hebben, die helpt me om vlot met zorgverleners te communiceren. Het is heel boeiend te werken in de zorg-IT omdat er zoveel uitdagingen zijn. Er is veel potentieel voor efficiëntieverhoging in de zorg en daarbij biedt IT een deel van de oplossing.

In de Belgische zorg is een volledig elektronisch (algemeen) patiëntendossier nog niet zo ingeburgerd. Veel zorgverleners werken nog op papier of met kleine deelpakketten, met alle nadelen en risico's van dien. Zo moeten gegevens vaak worden gedupliceerd en sluipen er gemakkelijker fouten in het dossier.


Verloskundig dossier

Mijn kennisgebied is de module 'vrouw-kind'. Dat domein omvat niet alleen verloskunde maar ook gynaecologie en fertiliteit. Ik ben blij dat ik in dit team terecht ben gekomen, omdat het interessante en toch toegankelijke materie is. We omvatten deze zorggebieden met ons softwarepakket HiX, dat kunnen we precies inrichten zodat de gynaecologen en verloskundigen er het best mee ondersteund zijn. Uiteraard proberen we het pakket altijd te optimaliseren, wat voortdurend superinteressante uitdagingen biedt voor mij.


Continue doorontwikkeling en optimalisatie

Nieuwe ontwikkelingen kunnen ontstaan op initiatief van ChipSoft of op vraag van de zorginstellingen. We krijgen bijvoorbeeld vragen vanuit gebruikersgroepen of vanuit de support calls. Wanneer klanten zelf wensen hebben, proberen wij hen daarin zo goed mogelijk te faciliteren.

Maar het gebeurt evengoed dat we zelf potentieel zien voor optimalisatie. Dat was bijvoorbeeld het geval bij de digitale zwangerschapskaart, die werd uitgebreid zodat ze alle belangrijke informatie gelijktijdig weergeeft, hetgeen eerst niet het geval was. Nu heeft de gynaecoloog hiermee alle nodige gegevens bij de hand tijdens het consult en dat bespaart hem veel tijd. Meer en meer werken we toe naar een intelligent consultformulier waarin onze software op basis van de zorgvraag de bouwstenen aanbiedt die gynaecologie en verloskunde nodig hebben. Verschillende specialismen maken voor hun consultvoering al gebruik van deze oplossing en nu werken we volop aan een volledig pakket voor 'vrouw-kind'.


Mijn werkdag

Er is niet echt iets als een standaard werkdag bij ChipSoft. De meeste dagen fiets ik naar ons kantoor, maar het gebeurt ook dat ik de trein neem naar het hoofdkantoor in Amsterdam of naar een klant-ziekenhuis rijd, bijvoorbeeld voor een testdag. De ene dag maken we zelf nieuwe inrichting in de bestaande software, dan weer testen we nieuwe software. We geven ook opleidingen aan eindgebruikers en kennissessies aan collega's.

We zijn een jong team dat enthousiast samenwerkt. Na de werkuren doen we geregeld iets samen en ook daarin zijn we best vindingrijk: we bedenken telkens nieuwe activiteiten. We gaan samen zaalvoetballen, organiseren spelletjesavonden, gaan naar de bioscoop, noem maar op.


Voldoening en motivatie

Het belangrijkste is voor mij dat ik kan bijdragen tot een betere ondersteuning van de zorg. Mijn collega's en ik zorgen er mee voor dat de zorgverleners informatie sneller terugvinden en beter kunnen vastleggen. Dat bespaart hen tijd en die kunnen ze besteden aan de patiënt. Erg waardevol dus. Wat ik daarnaast cruciaal vind, is dat ik intrinsiek motivatie kan blijven vinden in mijn werk. Als ik op een bepaald moment niet meer genoeg uitdaging vind in mijn vakgebied, zal ik wellicht de overstap maken naar een ander domein waar nog veel nieuws te ontdekken is. Het is zeker mogelijk om door te groeien als je het initiatief neemt.

Sinds een week of twee heb ik nu ook de module 'Document' erbij gekregen, die ziekenhuisdocumentatie zoals brieven omvat. Het is leuk om me weer in iets totaal anders te gaan verdiepen, zeker omdat het om functionaliteit gaat die heel frequent en door alle specialismen in de hele zorginstelling gebruikt wordt. Hier ga ik me dus de komende periode volop in inwerken zodat ik de calls vanuit Belgische ziekenhuizen kan opnemen en afhandelen."


Iets voor jou?

Wil jij ook meewerken aan de beste IT-ondersteuning voor de zorg? Check onze vacature!

Word jij onze nieuwe consultant?