Thanee werkt als software consultant in de zorg-IT en maakt elke dag de brug tussen technologie en de zorg. Met haar achtergrond en persoonlijkheid zit die job haar als gegoten. In haar blog vertelt ze hoe ze het verschil maakt voor de eindgebruikers van onze software 'HiX' en hoe ze op die manier de zorg verbetert.

Ontdek onze vacatures

Werken in de zorg-IT: van Brazilië tot België

Ik ben geboeid door technologie. Daarom studeerde ik toegepaste informatica met als afstudeerrichting softwaremanagement. Al tijdens mijn opleiding ging mijn interesse meer uit naar het beheer dan naar het ontwikkelen van software, maar ik heb het allebei meegekregen.

Ik liep als ontwikkelaar stage bij een klein bedrijfje in Brazilië dat gespecialiseerd was in medische IT. Heel fijn om te doen, en meteen ook de trigger voor mijn interesse om te gaan werken in de zorg-IT. Van daar was de stap naar ChipSoft niet meer zo groot. Tijdens mijn sollicitatiegesprek werd de vraag gesteld of ik niet liever wilde coderen, maar mijn keuze lag al vast. Het is fijn om op de hoogte te zijn van de achterkant, maar ik vind het ook heel leuk om met mensen te werken. Dat sociale aspect heb je meer bij het team Implementatie en Support. Ons team komt namelijk veel in contact met de zorgverleners en de IT-afdeling van het ziekenhuis, bijvoorbeeld wanneer we werkgroepen begeleiden en support bieden.

Mijn keuze voor zorg-IT kwam ook voort uit het idee om iets goeds te doen voor de samenleving. Als informaticus wou ik bijvoorbeeld geen bank of ander groot bedrijf rijker maken, ik vond het daarentegen belangrijk om meer zin te geven aan het programmeren van software. De wereld van de zorg-IT was me voor mijn stage nog onbekend, maar bleek uiteindelijk zeer interessant te zijn met nog heel veel mogelijkheden.


Technische kennisgebieden

Zelf werk ik aan verschillende modules in de software die allemaal met de technische kant van HiX te maken hebben en die vallen onder de noemer 'zorglogistiek': inschrijvingen, koppelingen, stamtabellen en patiënt (o.a. de registratie van patiëntgegevens, artsengegevens, opzoeken van patiënten). Deze modules moeten voldoen aan heel wat wet- en regelgeving en dat maakt het vaak uitdagend.

We vormen de brug tussen de ontwikkelaars en de klant en werken dan ook nauw samen met de ontwikkelaars om samen tot de mooiste uitkomst voor een bepaalde module te komen. Zo schakel ik elke dag met Aleix, die als developer verantwoordelijk is voor de module rond inschrijvingen. We overleggen samen welke aanpassingen in de software moeten gebeuren en hoe die het beste kunnen worden uitgevoerd. Mijn achtergrondkennis komt hierbij goed van pas. Wanneer ik samenwerk met Aleix of andere ontwikkelaars, is het handig dat ze in de code kunnen tonen waar ze het over hebben. Dat maakt het gesprek gemakkelijker.


De perfecte combinatie

Als software consultant heb je afwisselende werkdagen. Vaak ben je bij klant-ziekenhuizen om software te implementeren, hen doorheen het implementatietraject te begeleiden of support te leveren. Dan weer denk je nieuwe functionaliteiten uit en vraag je wijzigingen in de software aan bij onze ontwikkelaars.

Ik ben bezig met IT, maar ondersteun intussen ook de zorg. Die combinatie is ideaal. Ik geef bijvoorbeeld graag opleidingen, maar als ik het elke dag moest doen, zou het vooral vermoeiend worden. Het is dus leuk opleidingsdagen af te wisselen met ontwikkel- of supportdagen. Net omdat ik de technologische kennis heb maar het ook leuk vind om met mensen om te gaan, past deze job zo goed bij mij. Je bent echt de schakel tussen zorg en IT.

Binnen het team komen ook alle brede zorg- en IT-profielen samen. Dat maakt het heel fijn want collega's met een zorgachtergrond brengen kennis van op de werkvloer mee, waardoor we beter op de hoogte zijn van de noden en moeilijkheden van zorgprofessionals. Zo kunnen we samen streven naar de beste ondersteuning van klant-ziekenhuizen.


Drijfveer: maatschappelijke impact

Het is leuk om met mijn kennisachtergrond in de IT ook iets te kunnen bijdragen aan de maatschappij door de zorg te ondersteunen. Door de administratieve last te beperken voor zorgverleners, zorg ik er mee voor dat ze meer aandacht kunnen besteden aan de effectieve zorg voor hun patiënten.

Specifieker zorgt mijn werk ervoor dat zorgprofessionals de patiënten gemakkelijker doorheen het ziekenhuis kunnen navigeren. Dat heeft onder andere impact op de onthaalmedewerkers: met optimale zoekfuncties vinden zij de patiënt bijvoorbeeld sneller terug. Als gevolg daarvan gaan ze minder dubbele dossiers aanmaken, wat belangrijk is omdat 'halve' dossiers de arts geen volledig beeld geven van de patiënt. Eén overzichtelijk dossier heeft in het hele zorgproces voordelen voor zowel zorgverleners als patiënten.


Informele sfeer

Voor mij is het belangrijk dat ChipSoft zo'n platte organisatiestructuur heeft. Er zit eigenlijk maar één persoon tussen jezelf en de directie. Je bent snel in contact met collega's, ook in Nederland. We zijn een supertof team en er hangt er hele goede sfeer. We doen ook na de uren veel gezellige activiteiten samen, zoals samen gaan borrelen, gaan zaalvoetballen of met z'n allen een gezelschapsspelletjesavond organiseren. Ik heb eigenlijk maar één goede raad aan mensen die hier willen komen solliciteren: gewoon doen! We kunnen zeker nog nieuwe mensen gebruiken in ons team, en ik wil hen met plezier helpen groeien.


Iets voor jou?

Is werken in de zorg-IT ook iets voor jou? Beluister de podcast van Thanee en Aleix en ontdek wat zij nog meer doen voor de zorg! Of check de vacature en kom het team van Thanee vervoegen!

Check onze vacatures hier