HiX
update - Opstarten reguliere zorg (COVID-19 editie 8)
Eerder hebben wij u geïnformeerd over onze ICT-ondersteuning in
HiX ten behoeve van de zorg voor patiënten met COVID-19. Deze
update beschrijft hoe HiX u ondersteunt bij het opnieuw opstarten
van de reguliere zorg. Heeft
u de vorige HiX updates gemist? Klik hier.
Opstarten
reguliere zorg? Datawarehouse ondersteunt met data
Nu de druk van COVID-19 op de ziekenhuiszorg langzamerhand
vermindert, kan de reguliere zorg weer worden opgestart. De
behoefte aan integrale managementinformatie rondom de crisis en
de nasleep van de crisis is groot. Het is voor zorginstellingen
belangrijk om helder te krijgen in welke positie men zich
momenteel bevindt en welke weg ingeslagen moet worden om op een
gecontroleerde manier de reguliere zorg te hervatten.
Datawarehouse herkent in het recovery-traject de volgende vier
stappen:
1. Crisisbeheersing
2. Balans opmaken
3. Productieherstel
4. Bijgestelde kritieke prestatie-indicatoren
(KPI's)
De bovenstaande stappen kunnen worden ondersteund vanuit het
Datawarehouse. Zo is recent voor crisisbeheersing het nieuwe
'COVID-19 dashboard' aan alle ziekenhuizen beschikbaar gesteld.
Om globaal de balans op te kunnen maken wordt de eerste versie
van het 'Management dashboard' binnenkort beschikbaar gesteld.
Dit
dashboard wordt binnenkort uitgeleverd voor België. NB: Bovenstaande
cijfers zijn fictief.
Naast
een globaal overzicht kan met bestaande content informatie worden
verkregen ten behoeve van productieherstel. Denk hierbij aan
inzichten in wachtlijsten/werkvoorraden, doorlooptijden en
productieaantallen, maar ook aan prioritering van productie, voortgang
van het hervatten van productie en wachtlijstafname voor inzicht
in het productieherstel. Als zorginstelling wilt u natuurlijk
weten wat de gevolgen zijn van de COVID-19-crisis op de kwaliteit
van de geleverde zorg en waar de grootste prioriteit ligt wat
betreft verbetering.
Als u hierover meer wilt weten, kunt u contact opnemen met uw
accountmanager. Op de supportsite is een handleiding beschikbaar
waarin precies staat beschreven hoe u zo efficiënt mogelijk
Datawarehouse kunt inzetten voor crisisherstel.
Tijdige
signalering op COVID-19
Nu de reguliere zorg meer en meer gaat starten, is het van belang
tijdig te signaleren op COVID-19. Enerzijds kan dit door middel
van het screenen van patiënten. In de standaard content is hier
een screeningsformulier voor ontwikkeld. Anderzijds is het van
belang in de diverse spreekuuroverzichten zicht te hebben op de
eventuele verdenkingen om hier actie op te ondernemen. Ook hier
biedt HiX de nodige ondersteuning.
- Screening
Met als doel de reguliere patiëntenzorg weer veilig op te
starten, dienen alle patiënten (zowel t.b.v. opnames als
polikliniekbezoeken) op COVID-19 te worden gescreend. Om dit
gestructureerd te kunnen vastleggen, is een nieuwe vragenlijst
‘Screening COVID-19’ beschikbaar gesteld. Deze vragenlijst kan
ook via 'Isolatie-indicaties' op het voorblad worden beantwoord.
Als uit deze vragenlijst een 'COVID verdenking score' van drie of
hoger komt, dient bij de patiënt een isolatie-indicatie te worden
geregistreerd. Deze isolatie-indicatie kan, indien gewenst, ook
automatisch worden gevuld.
De vragenlijst 'Screening COVID-19' is uitgeleverd met Modi
142285.
Via Modi 142369 is de vragenlijst gekoppeld aan een nieuw
registratietype 'Anamnese COVID-19'.
Via Modi 142358 kan de zorginstelling een eigen tekst/conclusie
instellen die onderaan de vragenlijst wordt getoond.
-
Screening op portaal
De vragenlijst 'Screening COVID-19' zal met ingang van 6.1 HF103
(Modi 142988) ook ondersteund worden op het Patiëntenportaal. Bij
een ‘COVID verdenking score’ van hoger dan drie, ontvangt de poli
of verpleegafdeling waar de patiënt verwacht wordt een notificatie
op de werklijst en kan de beantwoording overgenomen worden in het
dossier.
De
vragenlijst kan door de patiënt op het portaal worden beantwoord en
wordt vervolgens in HiX getoond.
-
Signalering in de polikliniek
Sinds kort wordt in het ‘Spreekuuroverzicht’ de
isolatie-indicatie getoond. Dit zal voor COVID-19 worden
uitgebreid met de "virus"-signalering (Modi 142559).
Ook in de maps (Modi 142562) en in het venster
‘Spreekuurvoorbereiding’ (Modi 142626) zullen deze zichtbaar
worden.
Voor de kliniek is eerder al het overzicht 'Overview klinische
COVID-19-patiënten' beschikbaar gesteld. Binnenkort komt ook de
poliklinische variant beschikbaar: ‘Overview poliklinische
COVID-19-patiënten' (Modi 142635). Dit overzicht wordt
gegenereerd op basis van hoofd- en/of subagenda om zo
COVID-19-patiënten tijdig te ontdekken. Zowel een verdenking als
een aangetoonde COVID-19-patiënt wordt gesignaleerd.
Zoekfunctie
naslag, ondersteuning richtlijnen en literaire databases
Eerder berichtten wij u al over de GLM-set rondom COVID-19,
waarbij de zorgverlener wordt geholpen op basis van de reden van
komst met bouwstenen in de consultvoering die logisch zijn bij
een verdenking op het coronavirus. Sinds HiX 6.2 is het in de
vernieuwde consultvoering mogelijk om direct vanuit het
registratievenster een uitstapje te maken naar de recentste
richtlijnen en literatuur. Een voorbeeld is de contextgevoelige
integratie met UpToDate van Wolters Kluwer.
Onderstaande afbeelding toont een verdenking op COVID-19 waarbij
de gebruiker middels de knop [Informatie] op basis van de
internationale codering artikelen uit UpToDate kan naslaan.
Een weergave
van het proces. NB: Alle gegevens in bovenstaande afbeeldingen zijn
fictief.
Naast de
contextgevoelige integratie vanuit een diagnose is het mogelijk
om op basis van tekst richtlijnen na te slaan. Dit kan op basis
van het woord dat de focus binnen de tekst heeft of op basis van
een geselecteerde tekst. HiX biedt meerdere opties om in te
zoeken, zoals de richtlijnendatabase van de Federatie Medisch
Specialisten, Pubmed et cetera. Naast het zoeken vanuit Consult
kan sinds HiX 6.2 in de Naslag ook op tekst gezocht worden.
Zoeken
binnen Naslag. De gevonden hits kunnen via de knoppen [Volgende] en
[Vorige] worden doorlopen.
Voor het gebruik van de diverse zoekmachines zijn
webkoppelingen benodigd.
Meer
weten?
Heeft u vragen naar aanleiding van deze HiX update? Neem contact
op met de afdeling Marketing & Communicatie van ChipSoft via communicatie@chipsoft.be of
via telefoonnummer +32 34 58 47 37.
Omwille van privacy gebruiken wij
in onze uitingen louter beeldmateriaal met fictieve gegevens. Aan
de informatie en de afbeeldingen, zoals die in deze mailing worden
weergegeven, kunnen geen rechten worden ontleend. Niettemin kan het voorkomen dat de genoemde oplossingen inmiddels zijn ingehaald door nieuwe ontwikkelingen.