• 13 september 2021 -

    ​Verpleegkundigen maken de grootste groep eindgebruikers uit van het elektronisch patiëntendossier (EPD). Des te meer reden om hen tijdens de implementatie inspraak te geven in de invulling van het eindresultaat. Dat is precies wat Ziekenhuis Geel, dat eind januari 2021 live ging met EPD HiX, gedaan heeft. Lees hoe je eindgebruikers laat bijdragen tot een IT-totaaloplossing op maat van hun eigen werkprocessen.

    Ann Mertens is hoofdverpleegkundige cardiologie in Ziekenhuis Geel. Aan het begin van het implementatietraject greep ze het aanbod aan om actief mee te werken aan de inrichting van het verpleegkundig dossier. Zo kon ze haar stempel drukken en ervoor zorgen dat de verpleegkundige werkprocessen zo goed mogelijk worden ondersteund door HiX. Ze vertelt zelf hoe dat gegaan is.

    EPD op maat van verpleegkundigen

    "Toen ik als diensthoofd de vraag kreeg mee te werken aan het EPD-project, heb ik meteen toegezegd. Als we dan toch voor verandering gingen, dan wou ik er van in het begin bij zijn. Ik gaf input voor de inrichting van de verpleegkundige werkprocessen. Zo zorgde ik er mee voor dat mijn collega's en ik efficiënte, gebruiksvriendelijke oplossingen kregen. Ik kreeg als eindgebruiker de kans zelf voorstellen te doen en mijn visie te geven – niet vanzelfsprekend, maar wel belangrijk.  

    Efficiënte zorgprocessen met één dossier

    De livegang van het nieuwe, gestandaardiseerde EPD in Ziekenhuis Geel betekende een grote vernieuwing voor onze volledige organisatie. Voorheen hadden we nog verschillende IT-programma's in gebruik in het ziekenhuis, zodat we niet allemaal bij dezelfde informatie konden. Als verpleegkundigen zagen we bijvoorbeeld niet alle afspraken van de patiënt terug in ons dossier. Nu alle afdelingen in één dossier werken, is het delen van informatie veel eenvoudiger. Zo worden bijvoorbeeld de ingebrachte materialen nu rechtstreeks op de Spoedgevallen geregistreerd in HiX. Wanneer de patiënt bij ons arriveert, zien wij in het dossier meteen of de patiënt een blaassonde heeft, waar de katheter zit, enzovoort.

    Overzichtelijker verpleegkundig proces

    Voor verpleegkundigen is het proces een stuk overzichtelijker geworden. Wanneer je met de arts je ronde doet, zie je op het toerblad alles in één keer: feedback van de kinesist, de laatste labowaarden, de recentste parameters, de vochtinput en -output. Zo weet je meteen hoe het echt met de patiënt gaat. Daarnaast kan je als verpleegkundige gelijktijdig de verslaglegging doen, zonder andere delen van het dossier te moeten openen. Dat is handig voor ons en goed voor de zorgverlening op zich, die we kunnen aanpassen aan de laatste bevindingen.

    Blijven innoveren en verbeteren

    De patiëntzorg komt altijd op de eerste plaats en pas daaruit volgt het dossierwerk. Voor patiënten is er niet onmiddellijk iets veranderd met de livegang van EPD HiX. Dat komt pas later, wanneer we bijvoorbeeld documenten zoals vragenlijsten digitaal kunnen laten invullen via het portaal. Dat wordt een grote stap vooruit.

    Er verandert natuurlijk continu heel veel in de IT-wereld én in de zorg. De software wordt dan ook continu aangepast en uitgebreid. Dat is ook logisch: het kan altijd nog beter. Daarbij kunnen we opnieuw zelf wegen op het eindresultaat door onze feedback en suggesties door te geven."


    Meer nieuws lezen