Twaalf zorginstellingen uit heel Nederland namen dinsdag 13 juni deel aan de Zelfservicekiosk Road Show. Hun professionals - zo’n 30 in totaal - bezochten ziekenhuis Tjongerschans in Heerenveen en Antonius Ziekenhuis in Sneek om met eigen ogen te zien hoe patiënten en ziekenhuizen deze kiosken ervaren én wat er komt kijken bij de implementatie.


De vraag naar de werking van geïntegreerde zelfservicekiosken nam dusdanige vormen aan, dat ChipSoft samen met Tjongerschans en Antonius Ziekenhuis heeft besloten een Road Show te organiseren. Dit stelde de geïnteresseerde zorginstellingen in staat de kiosken eens goed van dichtbij te bekijken en hielp de Friese ziekenhuizen, omdat zij alle vragen op één middag konden beantwoorden.

“Een ontzettend nuttige en gezellige middag!”, aldus Kees Brobbel van het Leids Universitair Medisch Centrum. “Het was erg goed georganiseerd en we hebben alle vragen kunnen stellen die we hadden. Het is bovendien altijd nuttig om met collega’s van andere zorginstellingen van gedachten te wisselen.”

De Road Show startte met plenaire presentaties van Janneke Hofstede (Tjongerschans) en Wybren de Graaf (Antonius Ziekenhuis), waarna de groep werd opgesplitst in meerdere groepen. Zij bezochten de kiosken in beide ziekenhuizen op verschillende tijdstippen, om zo grote drukte in de hal en op de poli’s te voorkomen.

“We hebben kunnen zien dat de kiosken qua functionaliteit helemaal zijn voorbereid op de toekomst, met bijvoorbeeld de scanmogelijkheden die daarbij horen”, vertelt Brobbel. “Daarnaast had Tjongerschans een goed verhaal over het implementatieproject en Antonius Ziekenhuis over de veranderprocessen.”

Ook Martijn Beltman van Ziekenhuisgroep Twente is te spreken over de afwisseling. “Het is interessant om te zien hoe Tjongerschans de zuilen centraal inzet en Antonius zowel centraal als decentraal. We kregen de lessons learned uitgebreid te horen. De grootste les? Dat het niet zozeer een IT-project is maar een ingrijpende organisatieverandering. Bovendien is zo’n Road Show ideaal om met andere ziekenhuizen over één onderwerp te praten. Dit soort initiatieven juich ik zeker toe.“

Silvia Pintabona zit met Reade al in het implementatietraject van de zelfservicekiosken. “Wij zijn de oriënterende fase al voorbij. Tijdens de Road Show heb ik dus voornamelijk gefocust op de logistieke vraagstukken. Waar zet je de zuilen neer? En hoe? Daar heb ik nuttige informatie over gehad, bijvoorbeeld over hoe we de privacy van de patiënt het best kunnen waarborgen. Voor iedereen die met zelfservicekiosken bezig is, was dit een hele nuttige middag. ”

Ook voor de ‘gastheren’ Antonius Ziekenhuis en Tjongerschans was dit een unieke dag. “Wij vonden het ontzettend leuk om gastheer te zijn”, aldus Wiebrand Hoeksma, Hoofd ICT van Tjongerschans. “Het is ook fijn dat we meerdere ziekenhuizen tegelijk konden informeren. Dit soort bijeenkomsten geeft zorginstellingen een beter beeld van alle do’s and don’ts. De deelnemers waren allemaal positief kritisch. Heel goed, daar wordt de zorg alleen maar beter van.”