​Alrijne Ziekenhuis is vrijdag 25 november 2016 succesvol live gegaan met HiX. Dit nieuwe ziekenhuisinformatiesysteem vervangt de verschillende systemen die in de ziekenhuizen gebruikt werden. Alrijne Ziekenhuis heeft ziekenhuislocaties in Leiden, Leiderdorp, Alphen aan den Rijn en locaties in Katwijk, Lisse en Sassenheim.


Met deze overgang is ook ‘MijnAlrijne’ live gegaan. In dit patiëntenportaal van Alrijne Ziekenhuis kunnen patiënten thuis hun afspraken inzien. Ook kunnen zij vanaf nu thuis vragenlijsten invullen die nodig zijn voor een opname in het ziekenhuis.

Vrijdagmiddag 25 november werkten de medewerkers voor het eerst met het nieuwe HiX-systeem. In de eerste dagen is er rekening mee gehouden dat het iets langer kan duren om patiënten te behandelen; daarom zijn er minder afspraken en operaties ingepland.

Mark de Jong, lid raad van bestuur: “Wat een prestatie hebben onze medewerkers geleverd, samen met ChipSoft. Tussen alle gewone werkzaamheden door hebben meer dan vierhonderd medewerkers zich de laatste maanden bezig gehouden met de voorbereidingen voor een nieuw ziekenhuisinformatiesysteem. Sommige medewerkers waren al enigszins bekend met het systeem, maar voor de meesten was het totaal nieuw. Ruim 3.000 medewerkers zijn in de maand voorafgaand aan de livegang geschoold.”


Moderne zorg

CEO Hans Mulder van ChipSoft: “Alrijne Ziekenhuis is een prachtig voorbeeld van een modern ziekenhuis dat patiënten regionaal bedient vanaf meerdere locaties. Om dat goed te kunnen doen, is het belangrijk dat de zorgprofessionals op elke locatie op uniforme wijze worden ondersteund én overal over dezelfde, actuele patiëntinformatie beschikken. Met HiX beschikt Alrijne nu over een modern platform waarmee het de zorg kan bieden die bij een vooruitstrevend ziekenhuis past.”


Toekomst

Met HiX is Alrijne Ziekenhuis voorbereid op de toekomst. De Jong: “Alrijne Ziekenhuis heeft meerdere locaties waar patiënten terechtkunnen. We vinden het belangrijk dat de communicatie op en tussen al die locaties vanaf heden beter verloopt. En HiX zal ons in de toekomst ondersteunen met onze plannen voor het online uitwisselen van informatie met patiënten, huisartsen, laboratoria, verpleeghuizen en apothekers. De beveiligde omgeving ‘MijnAlrijne’ voor onze patiënten is daar een mooie stap in.”